Program Mój prąd

Poniżej przedstawiamy zasady oraz wymogi formalne programu rządowego Mój Prąd.

Jaki jest cel programu?

Celem programu w nowej edycji jest zwiększenie produkcji energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych lub wzrost autokonsumpcji wyprodukowanej energii elektrycznej poprzez jej magazynowanie (magazyny energii elektrycznej lub ciepła) oraz zwiększenie skuteczności zarządzania energią elektryczną na terenie naszego kraju.

Na co można uzyskać dofinansowanie?

Mikroinstalacja fotowoltaiczna:

  • Zakup, dowóz oraz montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej – o zainstalowanej mocy od 2 kW do 10 kW, służących na potrzeby istniejących budynków mieszkalnych. Nie podlegają dofinansowaniu projekty polegające na zwiększeniu mocy już istniejącej instalacji fotowoltaicznej, czyli poprzez dołożenie paneli fotowoltaicznych jak i przyłączenie do jednego Punktu Poboru Energii (PPE) kolejnej mikroinstalacji fotowoltaicznej z odrębnym inwerterem.

Urządzenia dodatkowe:

  • Zakup i montaż magazynów ciepła/urządzeń grzewczych:

– Magazyn ciepła – nie podlegają dofinansowaniu urządzenia magazynujące ciepło, które nie wpływają na wzrost autokonsumpcji energii
elektrycznej wytworzonej przez mikroinstalację fotowoltaiczną.
– Zakup i montaż gruntowych pomp ciepła – pompy ciepła grunt/woda, woda/woda.
– Zakup i montaż pomp ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej.
– Zakup i montaż pomp ciepła powietrze/woda.
– Zakup i montaż pompy ciepła typu powietrze/powietrze.

  • Zakup, dowóz i instalacja magazynów energii elektrycznej o pojemności co najmniej 2 kWh.
  • Zakup, dowóz i montaż systemów do zarządzania wytworzoną energią.
  • Zakup i montaż kolektorów słonecznych.

Kto może skorzystać z dofinansowania?

Wnioskodawcy to osoby fizyczne wytwarzające energię elektryczną na własne potrzeby.  Ponadto dotacja przysługuje osobom, które mają zawartą umowę kompleksową regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji.

 

Trzy grupy Wnioskodawców uprawnionych do ubiegania się o przyznanie dofinansowania:
1. Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billing, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej,

 

2. Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej, pod warunkiem przejścia na system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej tzw. net-billing,

 

3. Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy skorzystali z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej m.in. z programu „Mój Prąd”, pod warunkiem, że:

a) mikroinstalacja fotowoltaiczna, na którą otrzymano już dofinansowanie została przyłączona i zapłacona w okresie kwalifikowalności kosztów, czyli od 01.02.2020 r.;
b) zmieniono system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej na tzw. net-billing – obowiązujący od dnia 01.04.2022 r., zgodnie z ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii;
c) do dofinansowania zostanie zgłoszone dodatkowe urządzenie z zakresu urządzeń wskazanych w programie „Mój Prąd”.

Jakie są warunki dofinansowania?

  • Wsparciem objęte są mikroinstalacje fotowoltaiczne oraz dodatkowe urządzenia służące do magazynowania energii lub ciepła oraz system zarządzania energią, których koszt został poniesiony w okresie od 01.02.2020 – nie wcześniej!
  • Montowane urządzenia muszą być nowe, co oznacza że powinny być wyprodukowane w ciągu 24 miesięcy przed montażem;
  • Dofinansowanie udzielane jest na inwestycje już zakończone przed dniem złożenia wniosku o dotację.
  • Wnioskodawca ma obowiązek korzystania z zainstalowanego urządzenia przez co najmniej 5 lat od daty podpisania wypłaty świadczenia.

Jaka jest forma i maksymalna kwota dofinansowania?

Wnioskodawcy mogą otrzymać dofinansowanie w formie bezzwrotnej dotacji.

Wysokość dofinansowania (do 50% kosztów kwalifikowanych):
1. Mikroinstalacja fotowoltaiczna: do 6 000,00 zł (tylko grupa 1 i 2 Wnioskodawców);

2. Mikroinstalacja fotowoltaiczna + urządzenie dodatkowe:
a) do 7 000,00 zł (grupa 1 i 2 Wnioskodawców);
b) do 3 000,00 zł (grupa 3 Wnioskodawców).

3. Urządzenia dodatkowe:
a) Magazyn ciepła/urządzenie grzewcze:
1) Magazyn ciepła: do 5 000,00 zł;
2) Gruntowe pompy ciepła – pompy ciepła grunt/woda, woda/woda: do 28 500,00 zł;
3) Pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej: do 19 400,00 zł;
4) Pompa ciepła powietrze/woda: do 12 600,00 zł;
5) Pompy ciepła typu powietrze/powietrze: do 4 400,00 zł
b) Magazyn energii elektrycznej: do 16 000,00 zł
c) System zarządzania energią HEMS/EMS: do 3 000,00 zł
d) Kolektory słoneczne c. w. u.: do 3 500,00 zł

Jaki jest termin składania wniosków?

Nabór wniosków do programu trwa od 22.04.2023r. do 22.12.2023r. Jednak NFOŚiGW informuje również o możliwości przedłużenia tego terminu lub też jego skróceniu (w przypadku wyczerpania środków).

Czy program Mój Prąd można łączyć z ulgą termomodernizacyjną?

Tak program można łączyć z ulgą.

Czy program Mój Prąd można łączyć z programem Czyste powietrze?

Nie ma możliwości połączenia dofinansowania z programu Mój Prąd z programem Czyste Powietrze. Instalacja mikroinstalacji fotowoltaicznej, która ma być objęta wsparciem w Mój Prąd musi być wyłączona z kosztów kwalifikowanych Czystego Powietrza.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie?

Specjaliści firmy Leste Green pomogą przygotować niezbędne dokumenty oraz wypełnić wniosek o dofinansowanie. Wnioski do programu Mój Prąd składane są wyłącznie w formie elektronicznej, przy pomocy Generatora Wniosków o Dofinansowanie. Wnioski wysyłane do NFOŚiGW w formie papierowej będą odrzucane.  

Jakie dokumenty są potrzebne do złożenia wniosku?

  • Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia o przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD);

LUB

  • Zaświadczenie/oświadczenie potwierdzające rozliczanie się Wnioskodawcy za wytworzoną/pobraną energię elektryczną na zasadach systemu tzw. net-billing zgodnie z następującymi przypadkami:
    1. Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia od dnia 01.07.2022 r. (włącznie) – załącznik nie jest wymagany ani dodatkowe dokumenty potwierdzające rozliczanie się w systemie net-billing;
    2. Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia w dniach od 01.04.2022 r. (włącznie) do 30.06.2022 r. (włącznie) – zamiast dokumentu wg wzoru można dołączyć „Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń” lub „Wykaz zmian w umowie kompleksowej”;
    3. Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia od dnia 31.03.2022 r. (włącznie), ale przyłączona do sieci już po dniu 01.04.2022 r. (włącznie) – załącznik obowiązkowy a jako dokument uzupełniający „Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń” lub „Wykaz zmian w umowie kompleksowej”;
    4. Mikroinstalacja została przyłączona do sieci do dnia 31.03.2022 r. (włącznie) – załącznik obowiązkowy a jako dokument uzupełniający „Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń” lub „Wykaz zmian w umowie kompleksowej”;
  • Dowód zapłaty w formie faktury/faktur (lub paragony imienne) za zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych elementów wskazanych do dofinansowania (jeżeli zostały wskazane);
  • Potwierdzenie dokonania płatności za wszystkie elementy zgłoszone do dofinansowania np. potwierdzenie dokonania przelewu, dokument KP podpisany przez osobę przyjmującą środki, oświadczenie od wykonawcy/sprzedawcy o otrzymaniu płatności lub oświadczenie wnioskodawcy o dokonaniu płatności (wzór dokumentu do pobrania ze str. int. programu);
  • Zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) zawierające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej wraz z numerem Punktu Poboru Mocy (wzór dokumentu do pobrania ze str. int. programu);
  • Dokument potwierdzający rachunek bankowy – dowolny dokument potwierdzający numer rachunku bankowego Wnioskodawcy wskazany we wniosku;
  • Protokół odbioru prac – od wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy o samodzielnym montażu elementów dodatkowych (magazyn ciepła, magazyn energii elektrycznej, system zarządzania energią HEMS/ EMS) (wzór dokumentu do pobrania ze str. int. programu). W przypadku gdy wnioskodawca montuje wyłącznie panele fotowoltaiczne protokół odbioru nie jest konieczny;
  • Pełnomocnictwo – jeśli wniosek ma być składany w imieniu wnioskodawcy (wzór dokumentu do pobrania ze str. int. programu).
  • Dokument potwierdzający zgłoszenie do OSD instalacji lub uruchomienia magazynu energii elektrycznej;
  • Karta produktu i/lub etykieta energetyczna – karta produktu i/lub etykieta energetyczna (w zależności czy jeden dokument będzie posiadał pełną informację na temat urządzenia).

Źródło informacji:
https://mojprad.gov.pl/